Část šestá: 10+2 (nejen) marmeládových otázek kolem nás

V další, v pořadí již šesté, desítce NEJčetnějších otázek z našeho (nejen) marmeládového světa zodpovídám na výjimečné události a okamžiky, které se začali dít spolu s prvním vykročením na cestu lemovanou kreativním ztvárněním naší vášně a radosti.

Ač by se na první pohled mohlo zdát, že se dnes a denně procházíme růžovou zahradou, a že pěšinky jsou poseté úspěchem, pak věřte - opak je pravdou. Za každým krokem stojí pečlivé zvážení dalšího směru. Nemálo nocí probdělých únavou a vytrvalým pláčem, opakováním si stále dokola, že to už nedám! 

V těchto chvílích si vzpomenu na slova mé vzácné babičky, která mi od malička vštěpovala, abych byla odvážná, statečná a nikdy se nevzdávala kvůli překážce, kterou lze trpělivostí a vytrvalostí nakonec překonat. Moudrost a rozvaha babičku provázela celý dlouhý život a já byla její pozornou žačkou téměř čtyřicet let. 

A tak si každou takovou bariéru představím jako mohutný kmen stromu povalený přes cestu. K jeho zdolání potřebuji sílu, energii a uvědomění si, co mi tahle námaha dá a co vezme. Nikdy nevím, co mě na druhé straně čeká. Dost možná kláda mnohem větší, než ta původní, překonaná. A já se budu opět cítit jako uvězněná v beznaději a před sebou uvidím jen šero provázející zoufalství. 

Nebo kmen kousek po kousku přemohu a za ním se otevře obzor nových možností, ke kterým bych se jinak vůbec nedostala. To jsou chvíle, kdy cítím obrovskou vděčnost a pokoru. Že všechno to snažení stálo za chvíli nepohodlí a pár zadřených třísek v obou rukách. Cesta ke všem těm magickým momentům je jako porcování velkého mamuta na maličké kousíčky. Na menší stravitelná sousta, ze kterých si mohu den za dnem pozvolna ujídat a kráčet si svým vlastním tempem vpřed.

1. Jaké bylo Vaše první ocenění, které jste získala?

Za služby Q udělené Českým systémem kvality služeb. V roce 2014 jsem byla mezi prvními účastníky, kteří prošli kurzem Trenéra kontroly kvality poskytovaných služeb, jehož nedílnou součástí je dodržování standardů a postupů vymezených systémem a  jasně a srozumitelně zpracovaných a uložených na centrále ČSKS, kterou vlastní Ministerstvo pro místní rozvoj. 

Jde o propracovaný systém, který je postaven na neustálém rozvoji společnosti, jež má zájem posilovat své postavení na trhu a jejím prioritním cílem je poskytovat služby nejvyšší kvality a naplňovat očekávání svých zákazníků.


2. Co Vás přimělo poslat marmelády do světové soutěže?

Zvědavost a touha poznat své marmošky očima odborníků z oboru na slvo vzatých. Poprvé jsem poslala pět skleniček. Pět druhů citrusů v různých kombinacích, které nám chutnaly doma a našly si své místo u mnoha zákazníků. Všech pět dostalo ocenění a není sezóna, kdy by si je fanoušci nepřály navařit. Mám radost, že si o ně stále píši, i když jsou mnohdy už vyprodané. 

Největší zájem je stále o čistou pomerančovou marmeládu a citron s belgickou čokoládou. Hned v závěsu je pomerančová marmeláda s hruškou a Zlatou hruškovicí. Povedená a chuťově vyvážená kompozice exotického ovoce s českým, vyladěná hruškovou pálenkou. Obzvlášť v ní jsem se nespletla. Právě ona dodává výslednou chuť a povznáší marmeládu o několik tříd výš.

V následujícím roce uspělo dalších pět marmelád. Nejžádanější z nich je pomerančová marmeláda s rakytníkem a Tahitskou vanilkou. Tu jsme si moc oblíbili a kdykoliv se nás zákazníci v manufaktuře zeptají, co jim doporučíme, saháme na jistotu do police po této skleničce. Zpětnou reakcí jsme ujištěni, že výběr byl trefný. A to nás velmi těší.


3. Jaká cena Vás těší nejvíce?

Bez dlouhého rozmyšlení VŠECHNY. Jsou to takové třešničky na pomyslném dortíku. Když víte, jaká se za nimi táhne dlouhá trať, než je daná oceněná sklenička vyladěná do posledního detailu, chuťového i texturou, jste vděčni za každý udělený certifikát. Ale kdybych přeci jen mohla jednomu dát přednost, pak je to stříbrná cena olomoucké Flory za "A la brusinky".

Červený rybíz z naší zahrádky připravený na způsob brusinek. Báječně se hodí ke zrajícím sýrům i jako steaková příloha. Prostě ke slaným jídlům. Provoněný kořením a zalitý vínem. Badyán, hřebíček a skořice dodávají bobulkám rybízu jemně nasládlou chuť a dopřávají mu aromatickou slávu. Rubínově červený Merlot s přívlastkem pozdní sběr svou plností, hebkostí a vláčností, na pozadí s tóny přezrálého černého rybízu, výrazněji podpořil požitek z každého sousta.

"A la brusinky" se staly hitem pozdního léta a časného podzimu. Kdo je ochutnal, nezůstal jen u jedné skleničky. Doma tak trochu ujíždíme na "smažáku" z trouby a tato povedená dobrota se stala jeho vděčným společníkem při servírování.

Výrobky do soutěže poslané hodnotí odborníci na slovo vzatí. Z oboru cukrářského, kuchařského i přímo toho marmeládového. Je to obrovská čest mít už dva roky po sobě výrobky na předních příčkách českého kulinářství. Předloni se naše hrušky s ostružinami umístili na místě PRVNÍM


4. Získala jste za Plzeňský kraj ocenění Srdcař roku 2020. Co to pro Vás znamená?

Zodpovědnost, pokoru a ještě větší pracovní nasazení. Když jsem seděla u kulatého stolu v plzeňském Vienna House, tehdy v září už za velmi přísných restriktivních opatření, a uslyšela své jméno z úst moderátora, co mě zval na pódium, byla jsem upřímně zaskočená. Ale příjemně. Nečekala jsem to. Ani se mi neodvažovalo doufat. O to více jsem si tu chvilku slávy užila.

V roce 2020 to byla zcela nová kategorie živnostenského ocenění a v každém kraji ji obdržel ten, kdo v jarní vlně koronavirové krize překonával nejrůznější překážky a nástrahy v podnikání, nevzdal se a pracuje s nadšením dál.

Tehdy na jaře jsem svůj měděný marmeládový hrnec vyměnila za šicí stroj a šila, šila a šila. Den za dnem dobrovolně, s plným nasazením a vědomím, že mohu pomoci lidem, kteří nemají tu možnost dostat se rychle k rouškám a chránit si své zdraví povinně nařízeným kouskem látky přes ústa. Zcela zdarma jsem našila tisícovku roušek pro onkologické pacienty a odesílala je každému poštou v průhledné obálce označené patřičným nápisem. Děkuji těm, kteří mi dodnes píší, volají a informují o průběhu své dlouhodobé léčby. Jsem na ně tak pyšná! Jak zvládají nelehkou, stále covidovou, dobu a ještě krok za krokem zdolávají svou vážnou nemoc.


5. Jaká cena má pro Vás osobní význam?

Ta Šumavská. Naše marmošky na svém obalu nosí ochrannou známku Originálního produktu Šumava®. To je pro mě velká čest a vysoká míra zodpovědnosti k regionu. K Šumavě mám citové vazby jak po stránce osobní tak i řemeslné. Před sedmnácti lety jsme vykoupili starou školu v přírodě na okraji obce, zchátralou, zpustlou a ve zuboženém stavu. Několika letitými opravami jsme dali nový kabátek nejen téhle budově, která je domovem našich marmelád, ale přispěli i k celkovému přitažlivějšímu vzhledu celé vesnice.


6. Jaký je rozdíl mezi cenou regionální potravina a produkt Šumava?

Regionální potravina je celorepubliková soutěž, kde v devíti kategoriích soupeří výrobci o NEJlepší výrobek, který získá ocenění z rukou povolaných Ministerstvem zemědělství. Producenti v jednotlivých krajích mohou přihlásit své výrobky k posouzení odbornou porotou. Z každé kategorie vyjde pouze jeden vítěz.

V roce 2019 vyhrála kategorii zpracovaného ovoce naše Hruška s medem. Po dobu čtyř let má právo nosit označení Regionální potravina Plzeňského kraje.

Šumava-originální produkt® není soutěž. Čestné ocenění se uděluje na základě splnění podmínek a kritérií stanovených Regionální agenturou. Produkty, služby nebo zážitky musí mít trvalý a tradiční vztah k Šumavskému regionu, podporovat jeho rozvoj,přispívat k ochraně a být šetrní k přírodě. Zájemce o značku podá žádost, která se posuzuje na zasedání členů certifikační komise dvakrát ročně. Zde je vítězem každý, kdo splňuje předepsané požadavky a zaujme komisi svým silným vztahem ke kraji.


7. Přinášejí ocenění nějaké další výhody?

Pro mě představují hodně vysokou morální hodnotu. Důkaz, že naše kreativní řeměslná výroba je ztvárňována dobře. Když se nezadaří, neházíme flintu do žita, ale zkoušíme se k tomu postavit jinak. Hledáme způsoby, jak to či ono ještě více vylepšit. Někde přidat, jinde ubrat.

Je to potvrzení, že naše výrobky mají vysokou kvalitu a přidanou hodnotu

Už od počátku našeho marmeládování si vedeme pečlivou statistiku o vítězných marmeládách v různých kategoriích. Ano, některým výrobkům skutečně prospěla výhra nebo ocenění. Prodávají se více a je o ně zájem z dlouhodobého hlediska. Záleží na vytříbeném vkusu a chuti zákazníků. Zda chtějí zkoušet nové věci, nebo si oblíbí jeden - dva produkty, a chodí si jen pro ně.

Musím přiznat, že máme báječné zákazníky. (Děkuji, děkuji, děkuji... všichni jste ÚŽASNÍ). Rádi experimentují v ovocných chutích a variacích a ve spoustě směrech nás inspirují. Svým vlastním námětem, příběhem nebo touhou zakusit to či ono ovoce jinak.


8. Srovnávají Vás lidé s konkurencí?

Pravděporobně ano. Když srovnávají, pak mi to neříkají přímo do očí. Srovnávání je přirozená vlastnost a křižuje napříč všemi řemesly, obory a službami pro veřejnost určenými. Lidé hledají informace, pátrají a chtějí nalézt svou zpřízněnou značku, která jim sedne (v marmeládovém odvětví) jak chuťově tak i lidsky.

Čím dál větší procento lidí se zamýšlí na tím, co jí. Čtou složení produktů, uvažují nad tím, kolik jakých surovin a v jakém poměru je v daném výrobku obsaženo a nespokojí se jen se "zlatou střední cestou" nebo výhodnou cenou.

Zkušenosti z předchozích let mi jasně dávají najevo, že pro mnohé zákazníky je hodně důležitým faktorem v rozmýšlení se nad koupí, EXKLUZIVITA produktu. Výrobky, které preferují si mohou pořídit exkluzivně jen v dané lokalitě a v limitované edici. Jednoduše řečeno, výrobky nejsou na trhu k mání v obchodě na každém rohu. Jsou jiné, předávané z ruky do ruky od těch, co je vyrábějí a mají ke každému výrobku citový vztah.

Zákazník chce vědět, KDO za tím vším výrobním procesem stojí a JAKÝ mu ve spojitosti s tím či oním produktem odvypráví PŘÍBĚH.

Každá marmeládová sklenička vyslaná dál do světa musí nejen skvěle chutnat, ale i umět vyvolávat EMOCE a TOUHY.


9. Je nějaká kolekce, která se Vám extra povedla a naopak extra nepovedla?

Je. A několik. Těch povedených i těch nepovedených. A ze všech jsme si vzali ponaučení. Z těch povedených se upřímně radujeme a v těch nepovedených (ty ani zákazníci nepostřehnou, neboť je vůbec na trh neuvedeme) hledáme způsoby, jak se dostat dál za hranice svých představ hlubší a jemnější marmeládovou alchymií.


10. Jakou oceněnou kolekci doporučujeme, když si zákazník nemůže vybrat?

Sázím na jistotu. Z českého ovoce preferuji malinovou a z exotického pak čistou pomerančovou. Pokud hledají kolekci, kterou budou milovat jejich děti, pak je to ovocná s čokoládou. Tou nešlápnou nikdy vedle. Za to ručím dětmi vlastními. Čokoládu milují všechny drobečkové na světě. U nás doma vedou čokoládové s citrusy. Využití mají vskutku všestranné.

Během pár okamžiků s ovocně-čokoládovou pochoutkou vytvoříte báječný jogurtový pohár, přidáte pár kousků čerstvých plodů a vyvážená svačinka je na světě. Na horkých čerstvých palačinkách vytváří sametově hebkou náplň a bavorským vdolečkům dodává zcela nové rozměry.

Pro dětské obdivovatele domácích marmošek doporučujeme čokoládové maliny a čokoládový pomeranč.


1. bonusová: jaké doplňkové ingredience používám?

Hledám ty nejkvalitnější.

  • Čokokoláda musí mít minimálně 70 % kakaa.
  • Med je ryze náš, z Pošumaví. Dává marmoškám tu pravou duši Pošumaví.
  • Koření musí vonět, až se podlamují kolena. Hezky v celých kouskách, žádné polámané drobky na dně pytlíku.
  • Čerstvé bylinky z naší zahrádky, pěstované v hlíně bez chemických hnojiv.
  • Destiláty bez přidávaných barviv.
  • Vanilka ze tří částí světa. Každý prut balený extra a v prvotřídní kvalitě. Žádná mletá náhražka, jen a jen vanilková dřeň.


2. bonusová: nemixujeme, ale ručně pasírujeme

Poctivé a ruční pasírování dodává marmoškám punc vytříbenosti a požitku z plné živé chuti. Vím, že ztrácíme ohromnou spoustu ovocné masy, vyždímané do poslední ovocné kapky, ale nemůžeme si pomoci. To v případě, kdy ovoci nedopřáváme to potěšení být ve skleničce se svými celými kousky. 

Objem ovocného podílu si tak zužujeme na polovičku. Ta nejlepší, čistá, svěží a bez jadérek, míří do marmeládové pánve, slupkový odpad pak na náš kompost. Zde poslouží po zdlouhavém rozkladu jako přírodní hnojivo pro naší zahrádku.

Marmeláda s duší Pošumaví je především náš prostor kreativity, vášně, nadšení a radosti. A také emocí, přání a touhy, které posíláme s láskou dál k zákazníkům. Ocenění jsou takovou maličkou třešínkou na obrovském mnohapatrovém dortu. Odměnou za vytrvalost, úsilí a péči o všechno a všechny, kteří jsou součástí našeho marmeládového světa.